Svet-Stranek.cz
čerstvé pečivo

BŘEZEN:Osobní stránka na adrese: pekarnavrdy.firemni-web.cz

BŘEZEN

VEJCE

Důležitý zdroj bílkovin, podobně jako maso. Ceníme je také pro obsah železa.

DOMÁCÍ TĚSTOVINY (strouhání, nudle tenké i široké atd.)

Samozřejmě trh je různými těstovinami přesycen, ale prostě domácí těstoviny jsou přece jen lahůdkou. A usušené a uložené ve sklenicích s dobrým uzávěrem vydrží několik týdnů.

NUDLE, FLÍČKY

1 vejce, asi 3 lžíce polohrubé mouky, 1 lžíce studené vody

Z uvedených surovin vypracujeme tužší těsto, nesolíme. Necháme chvíli odpočinout a vyválíme placku (co nejtenčí) a na obou stranách ji necháme na utěrce nebo ubrousku oschnout.

STROUHÁNÍ

1 vejce, asi 6 lžic polohrubé mouky

Dobře vypracujeme hodně tuhé těsto a nastrouháme na hrubším struhadle do tenké vrstvy na vál. Necháme zaschnout.

Vaříme 6 - 8 minut podle velikosti.

No, a pokud chcete experimentovat a vyrobit si sami barevné těstoviny, tak zkuste třeba zelené nudle nebo červené flíčky.

ZELENÉ TĚSTOVINY

Na půl kila hrubé mouky dáme 2 – 3 vejce a 100 – 150 g mírně rozmrazeného špenátového protlaku.

Recept

K těstovinám přidáme uzené maso, česnek, okořeníme oreganem, zalijeme rozšlehanými vejci a zapečeme.

RŮŽOVÉ TĚSTOVINY

Do těsta přidáme rajčatový protlak.


CITRÓNY A POMERANČE

Tyto jsou v tomto období jediným čerstvým ovocem, obsahujícím dostatek vitamínu C.

Máme-li větší spotřebu citrónů, kůru si uchováme. Samozřejmě si jí nejprve důkladně vydrhneme kartáčkem a teplou vodou s octem. Kůru jemně nastrouháme, promícháme s pískovým cukrem a naplníme do malých skleniček a ještě posypeme cukrem. Uchováváme nejlépe v lednici. Potřebnou část odebereme a znovu zasypeme cukrem. Pokud nám kůra ztvrdne, namočíme ji na chvilku do trošky teplé vody. Ochucujeme jí kynutá a piškotová těsta.

Pomerančovou kůru (opět perfektně vydrhnutou) můžeme uskladnit stejně jako citrónovou kůru, t.j. v cukru. Kořeníme jí perníková a piškotová těsta a ochucujeme tvarohové, makové nebo ořechové nádivky. 

KANDOVANÁ POMERANČOVÁ KŮRA

Kůru (odstraníme bílý vnitřek) necháme několik dní namočenou ve studené vodě. Denně vodu vyměňujeme. Potom ji nakrájíme na stejné kousky, odvážíme a dáme do kastrólku. Podlijeme vodou a vaříme asi 20 minut. Přidáme cukr (2/3 váhy kůry) a zvolna vaříme, až cukr zhoustne a kůra je sklovitá. Prochladlu rozložíme na talířek a necháme 1 - 2 dny proschnout. uložíme ji do skleničky a dobře uzavřeme, aby nevysychala. Upotřebíme ji do ovocného chlebíčku, perníčků, na ozdobení drobného pečiva. Dobrá je také namočená do čokoládové polevy.

BÍLKOVÝ CHLEBÍČEK

STUDENTSKÉ MLSÁNÍ

2 tabulky čokolády navaření 200 g, 200 g másla, 300 g míchaniny z ořechů, mandlí, rozinek, kandovaného ovoce, proslazené pomerančové kůry a sušených švestek

Čokoládu nahřejeme a utřeme s máslem. Přidáme nadrobno pokrájené přísady míchaniny a hmotou plníme alobalové košíčky. Necháme ztuhnout.


KOPŘIVA DVOUDOMÁ

Pro kuchyňské použití i jako léčivou rostlinu ji hojně využíváme. Sbíráme nejmladší výhonky brzy na jaře, o velikonocích, později jen nejmladší listy a vrcholky.

Kopřivy pro kuchyňskou úpravu dobře propereme. Palčivost ztrácejí spařením vodou 85°C teplou nebo při tepelné úpravě.

VELIKONOČNÍ NÁDIVKA


KOPŘIVOVÝ "ŠPENÁT"

2 lžíce másla, 1 cibule, 2 stroužky česneku, 2 lžíce mouky, talíř opraných a rozsekaných kopřiv, 1,5 dl mléka, sůl, špetka muškátového oříšku

Na másle zpěníme rozkrájenou cibuli s česnekem spolu s moukou. Přidáme kopřivy, zalijeme mlékem, ochutíme solí a muškátovým oříškem a krátce povaříme. Můžeme zahustit troškou strouhanky.

KOPŘIVOVÁ OMELETA

1 porce

2 vejce, 50 g šunky, 30 g strouhaného sýra, 3 lžíce kopřiv, sůl, pepř, malá cibule, tuk

Vejce rozšleháme, přidáme pokrájenou šunku, sýr, nasekané kopřivy, sůl, pepř, drobně pokrájenou cibuli. Omelety opečeme po obou stranách na rozehřátém tuku.

VLASOVÁ KOUPEL Z KOPŘIV

100 g kopřiv, 0,75 l vody, 0,25 l octa

Kopřivy zalijeme vroucí vodou a po vychladnutí přidáme ocet.  Teplým nálevem přelévám vlasy každý večer po 10 dnů. Vlasy se ozdraví a stanou se pružnějšími a lesklými.

Použít můžeme i sušené kopřivy.


POLNÍČEK

Polníček  má vysokou nutriční hodnotu. Obsahovým složením je cennější než salát. Zajímavé je, že obsahem vitamínů se vyrovná pomerančům a citrónům, dále obsahuje karotén, vitamíny B1, B2 a další, také obsahuje fosfor, vápník a železo.

Pojídáme ho čerstvý, přidáváme ho do míchaných salátů nebo připravujeme salát pouze z polníčku.

POLNÍČKOVÝ SALÁT

300 g polníčku, 1 cibule, 2 lžíce oleje, 1 lžíce octa, sůl, cukr, pepř, 3 vařená vejce

Očištěný polníček roztrháme, přidáme na tenká kolečka nakrájenou cibuli, olej, ocet, cukr, sůl, pepř, drobně rozsekaná natvrdo vařená vejce, promícháme a podáváme.

JINÉ POLNÍČKOVÉ SALÁTY

S hořčicí: 500 g polníčku, 4 lžíce oleje, 2 lžíce citrónové šťávy, 1 lžíce hořčice, 1 cibule, cukr, sůl

S vejci: + 2 vařená rozsekaná vejce

S česnekem: + 2 stroužky česneku

S koprem a jogurtem: 300 g polníčku, 1 jogurt, 2 lžíce oleje, 1 lžíce citrónové šťávy, sůl, cukr, 2 lžíce kopru

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK